Desztinációmárkázás
5 elv, melyek mentén sikeresen felépíthetjük és menedzselhetjük márkánkat
Néhány éve Robert Govers, Erik van 't Klooster és Gerard Van Keken Hollandiában kifejlesztett egy eszköztárat, mely alapján a városok, régiók, desztinációk és országok sikerre vihetik márkafejlesztésüket.
Lássuk hát:
Desztinációmárkázási elvek: globalizált világunkban a helyek, mint desztinációk versenyeznek a figyelemünkért. Ebben a versengő környezetben a desztinációmárkázás segíthet kialakítani a megfelelő identitást, hogy befolyásolhassuk a rólunk kialakult képeket és így a releváns célpiacokat. Fenntartható versenyelőny megteremtése a cél, a nemzeti, regionális, lokális tér identitására építve. A szerzők szerint a desztinációmárkázás lényege abban áll, hogy megteremtjük az építő linkeket a hely identitása, szelleme, a termékkínálata, a látogatók (turisták, potenciális befektetők stb.) helyben tett tapasztalatai és előzetes elképzelései között.
A kommunikáció (mely nem összekeverendő a promócióval) az egyik legfontosabb cselekvési tér, mely segítségünkre lehet ebben, de talán még inkább lényeges a desztinációmárkázás során magának a desztinációnak a megteremtése, felépítése együttműködések hálózatával.
Az építkezés folyamata tulajdonképpen a termékfejlesztés és mindazon cselekvések sorozata, melyek megteremtik a márka szükségleteit (például infrastruktúrafejlesztés, események, együttműködési programok vagy épp jellegzetességek vagy egyéb szimbólumok megteremtése).
Az együttműködés lényege abban áll, hogy megteremtsük a közös teret az érdekcsoportok (stakeholderek), a magán- és állami szektor és a civil társadalom között annak meghatározására, hogy mi teszi a helyet egyedivé és vonzóvá, és hogy biztosítsuk, hogy az intézmények, vállalatok, ahogy a lakosság is, magáénak érezze a márkát.
Összegezve: egyetértenek Simon Anholttal, a desztinációmárkázás neves szerzőjével, miszerint: "a tettek többet érnek a szavaknál".
Következzen az 5 desztinációmárkázási alapelv:
1. Megkülönböztethetőség
A desztinációmárkázás a hely megkülönböztethetőségéről szól. Mi teszi a helyedet egyedivé, amikor a többi hellyel, versenytárssal szállsz ringbe? Melyek márkád alapvető értékei? Mit ígér maga a márka?
2. Hitelesség
A desztináció márkájának alapja, hogy bevonjuk az érdekcsoportokat:
- a hely kulcsfontosságú jellemzőinek meghatározásában;
- hogy megtaláljuk a kapcsolódást a releváns piacok meglévő képzettársításaihoz (azaz mit is gondolnak rólunk mostanában az emberek),
- és milyen gyakorlati tapasztalatokat szereznek nálunk, rólunk.
3. Légy emlékezetes!
Ha egy hely egyedi és megkülönböztethető, akkor emlékezetes marad számunkra. Az emlékezetes azt jelenti, hogy szívünkben élményekkel összekapcsolt, pozitív emlékek maradnak a hellyel kapcsolatban. Így ezeket előhívva az az érzésünk támad, hogy akár élnénk vagy befektetnénk itt, vagy visszatérnénk még ide.
4. Együttes cselekvés
A desztinációmárkázás nem felülről jövő kezdeményezés és cselekvések sorozata, hanem kizárólag akkor fogja a vágyott és a legjobb eredményeket hozni, ha felépítésében és fenntartásában szorosan együttműködik a (helyi) kormányzat, a gazadaság, a civil szektor és a célcsoportok (befektetők, külföldiek, turisták, sajtó stb.)
5. A desztináció megteremtése
A
desztinációmárkázás nem egy jó szlogenből, logóból és sokat ígérő reklámkampányokból áll. Korunkban, amikor az élményszerzés áll a középpontban, a
desztinációmárkázási stratégiának meg kell hódítania a látogatók szívét és
figyelmét. Ezek alapján a desztinációmárkázás sikerének kulcsa a megvalósítható
és megvalósított irányelvek, innovációk, események, befektetések és szimbolikus
tettek egymást támogató sorozata.
A blogbejegyzés alapjául szolgáló cikk eredeti nyelven és formában megtalálható: https://placebrandobserver.com/5-place-branding-principles-to-guide-brand-development-management/.